Att tända lampan..

Att tända lampan är en bra början! :)

För många år sedan gjorde jag och en vän ett volontärt år i utlandet. Eftersom det inte fanns så många andra volontärer på gården och vi var nästan jämnåriga med deras barn, umgicks vi en hel del med familjen vi jobbade för. Jag minns att vi en gång höll på och frågade varandra en massa gåtor och klurigheter. Så gav dottern i huset oss ett tankeexperiment: Om du blev inlåst i ett mörkt rum, vad var det första du skulle göra? Jag minns att min spontana tanke var: ”Kura ihop mig och blunda så att mörkret skulle kännas mindre mörkt” och så säger min kloka vän: ”Tända lampan!” 

Så smart!!! Jag reagerade med mina känslor men hon tänkte! Ibland kanske första reaktionen på en svårighet eller krisartad situation är just rädsla eller ilska.. Vi människor har ju en massa försvarsreaktioner för att hjälpa oss hantera svåra situationer. Det är helt ok. Problemen uppstår om vi stannar där. Om vi aldrig börjar leta efter ljus i det mörka rummet. Om vi inte börjar leta efter de nya möjligheter som krisen medfört. För jag tror att i varje situation finns en möjlighet! Frågan är bara om jag väljer att se det som en sådan.. För det går ju faktiskt att sitta kvar i mörkret och tycka synd om sig själv.

Postat av: Li
2012-03-18 / 20:31:18

Tack! Jag ska göra allt jag kan för att hitta lampknappen imorgon! :)


Postat av: Tess
2012-03-19 / 00:18:14

:)


Postat av: Anna
2012-03-19 / 17:37:13

Det där kommer inte jag ihåg! Var jag med då?


Postat av: Tess
2012-03-20 / 08:38:44

Men Anna, det var ju du som var den kloka av oss två!! Dvs. du var definitivt där :) kram!


Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?