"Hittepåbröd"

Jag har lärt mig ett nytt begrepp: Hitte-på-bröd. Jag gillar det ordet. Det ger utrymme för kreativitet.. :)
För ett tag sedan tog min syster detta recept och bytte ut vetemjöl mot de mjöl hon hade kvar i skafferiet.
Så jag gjorde detsamma häromdagen. Då blev receptet ungefär såhär:

Deg

5 dl vatten, fingervarmt

1 dl mjölk

25 gram jäst, 1/2 paket

1 tsk salt

1 msk sirap

12,5 dl rågsikt/kornmjöl/vetekli

+ lite vetemjöl till utbakning


Gör såhär:

Arbeta snabbt ihop den LÖSA degen. Strö över ett par msk mjöl över degen och låt jäsa 1-1,5 tim.
Värm ugnen till 240-250 grader. 
Degen ska vara lite kletigare/lösare än vanlig jäsdeg. (KNÅDA INTE! Jäsbubblorna ska få vara kvar.)

Klicka ut degen på plåten i den storlek du önskar bröden.

Grädda bröden (de behöver inte jäsa) i mitten av ugnen i ca 17-20 min.
Låt bröden svalna utan handduk, så blir brödskorpan frasig och fin.



Okej, det var inte helt hittepå. Utan mer ett "man tager vad man haver" bröd. Det jag gillar är att det funkar. Ibland blir det faktiskt riktigt bra när man "hittar på". Ibland blir det inte så bra. :S
Men receptet ovan blir nästan saftigare med rågmjöl/rågsikt och sirap än med bara vetemjöl. Och kanske nyttigare? Ett tips! :)
Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?