Vägval

Jag har beslutsvånda.
För hur jag än väljer
kommer jag välja bort
något jag tycker om.
Jag trodde inte min resa till Skåne
skulle vara så länge.
Först var det ett halvår, sen ett år,
sen ett år till..
Och nu har jag ansökt om ett
tredje år.
För mig är det inte bara en resa
på utsidan
utan också en förvandling
av min identitet.
Jag var sjuksköterska och Pitebo.
Nu vet jag inte vad jag är.
För jag bor ju inte i Piteå just nu.
Och jag pluggar till pastor (om jag fortsätter).
Det liv jag levde
känns inte lika självklart längre.
Och så blev vägen väglös.
Det skrämmer mig litet.
Vart är jag på väg?
I mitt huvud kommer frasen:
"Ja visst gör det ont när knoppar brister,
varför skulle annars våren tveka?"
Ni vet den där dikten av Karin Boye
Den slutar såhär:

Tillit. Till den man följer.
Käre Jesus, vart leder du mig?
Postat av: Sofia
URL: http://sofiafranzen.wordpress.com 2012-04-22 / 15:20:44

Gulliga du! Jag tror att du skulle bli en jättegullig pastor. Det är så härligt att du har tagit det här steget. Piteå finns alltid kvar om du skulle vilja komma tillbaka... men Piteå är så litet! Jag själv längtar ut. Vi kommer nog att flytta någonstans framöver - ett år eller två år. Sedan får vi se vart kosan bär! Tillbaka eller vidare. Njut av ditt liv. Kram!


Postat av: Martina
2012-04-23 / 13:10:59

Oh, det kan vara så svårt att välja väg ibland men det bästa brukar vara att följa sitt hjärta. Jag kan också tänka på den där dikten någon gång då. Den är verkligen bra. Ha det bra Therese! Kram


Postat av: Tess
2012-04-23 / 22:40:06

Vad fina ni är! Jag blir så uppmuntrad av era kommentarer (och att ni läser vad jag skriver). Tack!!! KRAM.


Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?