Exotisk mat :)

Jag tror att Karin har en viss förkärlek till exotisk mat.. Den innehåller lätt kryddor

som chili, curry, saffran, ingefära.. Ofta starkt men väldigt smakrikt & gott !! :)

 

Morotssoppa med apelsinkräm

4p

800g morötter

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

5 cm färsk ingefära

1½ tsk spiskummin

1 tsk curry

3 msk konc kycklingfond

1 liter vatten

1 dl vitt in

rivet skal av en spelsin

2 msk färskpressad apelsinjuice

2 dl crème fraiche

1 tsk honung

1 kruka koriander

salt & peppar

 

Gör såhär:

Skala och skär morötterna i skivor

Skala och finhacka lök, vitlök och

ingefära. Fräs mjuka med smör i kastrull

i ca 2min. Tillsätt spiskumin och curry

och fräs lite till.

Häll i morötterna, rör om och fräs ytterligare

5min.

Häll på fond, vatten och vin. Koka med lock

till dess morötterna är mjuka, 15-20min.

Blanda rivet apelsinskal med crème fraiche.

Ta soppan från värmen Mixa den slät med

stavmixer eller matberedare.

Späd med lite vatten om den blir för tjock.

Tillsätt honung och apelsinjuice. Smaka av

med salt och peppar. Rör om.

Fördela soppan i skålar. Lägg i en klick

apelsinkräm i varje. Klipp över rikligt med

färsk koriander. Servera med gott bröd.

 

 

Håller på att testa ett nytt fotoprogram, Lightroom. Har som vanligt ingen

instruktionsbok så det blir inte riktigt som jag vill.. Ja, ja.. Det är ett tips

i alla fall för er som gillar att fota. Finns gratis testversion på nätet! :)

Postat av: Snabba kocken
2011-01-26 / 22:58:23

Hej!

Kan du samla alla era goda recept under kategori

Recept, så går det snabbare att hitta när man har bråttom.


Postat av: Stefan
2011-01-27 / 11:39:12

Här hitta du en användarmanual till Lightroom i PDF-format. Den är dock på engelska. Den öppnas direkt när du klickar på länken:



http://livedocs.adobe.com/en_US/Lightroom/1.0/help.pdf



Hoppas du lär dig mer!!! :)

PS. Maten ser god ut, jag önskar jag var där och kunde smaka!


Postat av: Snabba kocken
2011-01-27 / 11:40:43

Tack det vat snabbt jobbat!!


Postat av: Tess
2011-01-28 / 15:40:14

Tack för tipsen hörni!!! :)


Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?