Varför VITLÖK???

Jag vet inte varför jag gillar vitlök så mycket.. måste ju finnas något nyttigt med det!! 
Så jag blev tvungen att kolla nätet..

"Idag har vi lärt oss att vitlök förebygger plack i blodkärlen, förbättrar blodtrycket, minskar mängden farligt kolesterol, förebygger förkylning och hosta samt har effekt vid bronkit och astma."
länk

Låter ju bra..

Hoppsan.. det ska visst fungera smärtlindrande också!
"För smärtlindring krävs det mer, 2-4 g torkat vitlökspulver om dagen eller två stora färska klyftor. Tar du denna mängd tre gånger om dagen har du även möjlighet att lindra infektioner i luftvägarna."
länk


Vitlökens historia..
"Odlades i Asien flera tusen år före Kristi födelse och användes där både i matlagning och som medicin.
I det gamla Egypten fick slavarna vitlök att äta för att orka med pyramid- byggandet. (ops!)
I det antika Grekland och i Rom var vitlöken en av de främsta medicinalväxterna.
Och i Sverige rekommenderade Gustav Vasa soldaterna att äta vitlök för att klara epidemier
Senare kom vitlöken att nedvärderas i Sverige genom sin "stinkande, avskyvärda lukt".
I samband med ökat resande till bl a Medelhavsländerna har vitlöken idag åter blivit en uppskattad
matkrydda hos oss. Den blir också mer och mer accepterad inom dagens medicinska vetenskap."
länk

Men man ska ju inte tro allt man läser.. :) Gott är det i alla fall :)
Kram från "stinkis"

Postat av: Babs
2011-02-03 / 14:37:26

Det var intressant om vitlöken :) Tyckte dina "sambisar" att du stank? Men trots lukten så är det som med surströmmingen: fördelarna överväger! Du är toppen ! Gillar din blogg! God bless!

Kram faster


Postat av: Julia
2011-02-03 / 18:59:51

Jag undrar ibland om jag inte är känslig för andras vitlöksstank, eller om alla runt om mig är duktiga på att genast borsta tänderna efter vitlöksintag...? För jag känner inte igen det där med stinkande vitlöksälskare. Gillar det själv så jag kanske stinker mest av alla, det kanske är förklaringen?! ;-) nä.

Pyramidgrejen var ju lite intressant...ska man testa en vitlökstät diet nästa gång man går in i en mer träningstät period kanske??

:)

kul inlägg! kram!


Postat av: Tess
2011-02-03 / 23:47:53

Ååh.. vad sugen jag blev på surströmming helt plötsligt :)

Jag har inte heller fattat det där med att man stinker då man ätit vitlök. Jag brukar inte märka något och mina "sambisar" har inte klagat än :) Men Julia, testa gärna om träningen förbättras med vitlök och lämna en rapport :) Om inte annat kanske man kan få ha lokalen för sig själv :)


Postat av: Sofia
URL: http://sofiafranzen.wordpress.com 2011-02-04 / 13:32:47

Åh, jag älskar också vitlök! Och jag tror att det är jättenyttigt! Jag har aldrig själv känt att jag har dålig andedräkt av vitlök ;) Däremot min "sambis" i London, Alison, lagade jämt mat med vitlök och hennes andedräkt var därefter.



Jag hoppas du har det superschysst där nere i Skåneland och jag längtar tills du kommer hem och vi kan träffas så jag får höra allt om 'et :)



Kramar!


Postat av: Tess
2011-02-20 / 23:20:55

Sofia. Håller med dig om att det är ett visst avstånd.. Men jag ser fram emot ömssidig uppdatering då dagarna blivit lite varmare och avståndet minskat väsentligt !!! :) kram


Postat av: Eva B
2011-02-25 / 14:23:42

Oj vad du ska lukta:(


Postat av: Tess
2011-02-26 / 11:18:08

Hehehehe.. Eva, man vet aldrig.. kan kanske lukta trots avståndet :)


Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?