Chokladsås till mat ?!..

Är riktigt gott faktiskt!! Dessutom inte alltför svårt OCH påstås vara nyttigt :)


Fläskfilé och chokladsås, 4p

500g fläskfilé

6 dl kokt ris

chokladsås :)

sallad

gott bröd

 

Marinad till fläskfilén

2msk olja

1msk vinäger

1msk honung

½ chilifrukt (hackad)

 

Låt fläskfilén ligga i marinaden ca 1h. Bryn filén i lite smör.

Lägg i ugnsform. Stek klart i ugnen på 175°C ca 10-15min.

Låt vila i aluminiumfolie i 10min.

 

Chokladsås

1 scharlottenlök

2 vitlöksklyftor

1 tsk olja

½ chilifrukt (hackad)

1 msk tomatpure

4 dl buljong

1 msk rött matlagningsvin

20 g mörk choklad

salt

peppar

 

Hacka lök och pressa vitlök. Bryn i oljan.

Tillsätt övriga ingredienser. Koka i ca 5min.

Smaka av med salt och peppar.


Min faster med storfamilj var testlagare och provsmakare :) Fast detta var
frukostbilden, den andra blev så mörk..

Postat av: Magda
URL: http://dagarmedmagdalena.blogg.se/ 2011-02-01 / 21:50:48

hm, låter som en spännande kombination! var på ett ställe med jobbet för ett tag sen som hade choklad som tema. så det var choklad i allt...frukostgröten, middagen, fika...passar förvånansvärt bra till många saker!

kram på dig!


Postat av: Linslus
2011-02-02 / 18:08:03

Hängde du i lampan med kameran?


Postat av: Tess
2011-02-03 / 23:50:25

Nope.. Hängde inte i lampan, men jag har en viss förkärlek till att klättra.. Sitter på trappstegen till loftet :)



Coolt att man kan använda choklad till så mycket!!! :)


Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?