Det blå skåpet :)

Alltså.. ursäkta om jag lär er en massa knäppa uttryck. Hade en arbetskamrat som brukade prata om att "inte pinka i det blå skåpet" och jag har länge funderat på vad det betyder egentligen. Till dess jag hamnade in på wikipedias lista över idiomatiska uttryck (som jag hamnade in på pga en texttolkningsuppgift). Jag tror nämligen att det härstammar från detta uttryck:

Skita i det blå skåpet.
– Göra bort sig, gå för långt. Ursprungligen ett uttryck som användes inom familjen Janne "Loffe" Carlsson, som han utom manus sa vid ett tillfälle vid inspelningen av filmen Göta Kanal (1981). Uttrycket "Nu har ni skitit i det blå skåpet!" användes av Janne Carlssons pappa när barnen gjort något otillåtet.

Sen kan man ju undra vart det uttrycket kommer ifrån i sin tur. Någon sa någon gång att det blå skåpet och pottskåpet var olika skåp. I det blå skåpet förvarade man förr linnekläderna. Men jag har ingen källgranskning på den faktan :)


Den sidan med idiomatiska uttryck är faktiskt värd att läsas, står en hel massa roliga uttryck där.
En del känner jag igen att jag säger av bara farten, utan att tänka på vad jag egentligen säger..
Och sedan fanns det andra jag aldrig hört förr :) Här följer några fler exempel:

Börja få gråa hår – Någon som väntar otåligt (fast jag tycker nog att man använder det uttrycket i form av att stressen och pressen gör en gråhårig)

Klart som korvspad -Något som är mycket tydligt och som alla borde inse

Bollen är rund
–Utgången är oviss, allt kan hända. Syftar på att en boll kan rulla åt vilket håll som helst

Storm i ett vattenglas -Att överdriva kraftigt för att få något att framstå som  viktigare än det egentligen är; gräl om något oväsentligt

Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?