Missa inte historien!

Vi läser bl.a. kyrkohistoria just nu.. Tyvärr kan jag inte säga att jag är stolt
över allt folk gjort och fortfarande gör i Guds namn. Men samtidigt kan jag
ju inte säga att jag är stolt över allt jag själv gjort heller..
Ändå är det något speciellt med historia. Det knyter liksom ihop säcken.
Att förstå hur de tänkte förr, hur vissa saker fortfarande lever kvar medan
andra har förändrats.
I vår bok står det.. "En god historieskrivning ger också ett nödvändigt
perspektiv på vår egen tid. Liksom föregående epoker är nuet flyktigt
och förgängligt, men just därför har vi att lära av tidigare generationers
erfarenhet, deras problem och försök till att lösa dem."

Tänk vad spännande det är.. Överallt runtomkring oss skrivs just nu
historia, din och min. Det finns så många berättlser att lära av!!

I höstas följde jag med Stefan och Marika och träffade deras föräldrar.
Marikas mamma visade lite av hennes släktforskning och Marika berättar
ibland spännande historier som hennes mamma hittat.. Stefans mamma
berättade också lite av deras historia och hade en gammal bok vi fick titta i..

Vet inte om ni kan tyda texten.. Står på danska om att älska sin man,
laga byxor och få rosor.. :)
Postat av: Morran
2011-02-07 / 22:44:29

Hej tjejen

Nästan nattligt besök på din blogg. Premiär. Men jag skrev att jag skulle titta in. Jag läste historia 80p på universitetet...inte kyrkohistoria utan helt vanlig världsomspännande. Men jag har lärt mig så många värdefulla saker från den utbildningen...kanske främst förmågan att skilja på moderna och dåtida värderingar. Vi kan fördöma mycket som skett under historisk tid, men om vi har förmågan att försöka sätta oss in i den tidens tankesätt och samhällsanda så skulle nog också våra val sett ut på samma sätt. Det är alltid lätt när man sitter med facit på hand...DET är den största lärdomen när man läser historia. Så otroligt intressant det måste vara med KYRKOhistoria...även om man säkerligen kan bli mycket frustrerad över saker som både kyrkan och enskilda personer gjort i Guds namn genom tiderna. KRAM och GODNATT


Postat av: Tess
2011-02-20 / 23:17:45

Tänk att få träffa en snubbe som levt för 3000 år sedan och sitta ned och surra över en kopp kaffe, spännande :)


Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?