Lillasysters banan-toffe paj :)

Banoffee-paj. Gillar namnet på denna paj. Får mig le (fråga inte varför.. för jag har inget
bra svar) Men den är god i varje fall!!


Pajdeg:

150g rumsvarmt smör

2msk socker

1 äggula

3dl rågsikt eller vetemjöl

 

Fyllning:

2 rullar centerchoklad

3 bananer

15-20 marshmallows

1 dl mjölk

2 dl grädde

chokladsås

 

Smörj en form 21 cm i diameter.

Rör smöret mjukt med sockret. Rör ner äggulan,

tillsätt mjölet och knåda snabbt ihop en deg.

Låt den vila kallt i 30min.

Tryck ut degen i formen och låt stå 30min kallt igen.

Nagga botten med en gaffel och grädda den i nedre

delen av ugnen i 200grader i ca 15min.

Lägg ut centerbitarna i botten och ställ den i ugnen

igen, låt chokladen smälta i 1 minut. Ta ut formen

och låt svalna helt.

 

Till fylllningen. Dela bananerna på längden och lägg

dem tätt i formen. Smält marshmallows med mjölk

på låg värme i en kastrull. Rör om hela tiden till dess

allt är smält. Ta av kastrullen från värmen och låt

svalna i ca 15min. Vispa grädden fluffig och blanda

ner hälften av grädden i marshmallowssmeten och

rör om till en jämn smet. Vänd ner resten av grädden

och häll det över bananerna i formen.

Ställ pajen kallt i ca 4 timmar eller över natten.

 

Garnera med chokladsås :)

Blev tvungen att testa om man kan ersätta mashmallows med skumtomtar när
de reade ut skumtomtar på ICA. Det kan man :) Men toppen blir rosa istället
för vit då.. Testade också att använda marabous chokladkaka med mangosmak
istället för center. Det funkade också.. men jag rekommenderar annan smak än
mango :) Tyvärr blev bilden som den vart.. Pajen smakar betydligt bättre
än den ser ut här !!! :)

Postat av: ulrik
2011-02-12 / 19:01:53

Med tanke på att det snart är sommar, sol och bad......tja, varför inte :)


Postat av: Tess
2011-02-20 / 23:11:16

Öööh.. menar du att det snart är sommar, sol och bad i skåne eller?! :) Och hur SNART är snart egentligen ??? :)


Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?