Fiske..


Har insett att gädda är RIKTIGT gott! Speciellt eftersom det
inte är något jag äter så ofta..
Här ett spännande recept från svenskfisk.se

Gädda på fiskarhustruns vis

4 port

1 – 1 ¼ kg gädda
1 msk salt

Ta till varje liter vatten
1 msk salt
½ gul lök i skivor
5 vitpepparkorn
Persilja

Rensa fisken, ta bort gälarna och klipp bort fenorna men spara ryggfenan.
Fisken behöver inte fjällas. Gnid in den med salt och låt den ligga ca 10 min.
Skölj fisken. Lägg den i en kastrull (eller en långpanna med höga kanter).
Häll på vatten å att det nätt och jämt täcker fisken. Sjud upp vattnet och
skumma väl. Tillsätt salt, lök, vitpepparkorn och persilja. Sjud fisken ca 25
minuter eller till den känns färdig och ryggfenan lossnar. Ta upp fisken och
låt den svalna något. Rensa den noga från skinn och ben. Lägg fiskköttet på
ett smort ugnssäkert fat med folie över och håll
fisken varm i ugn.

Sås
200 g färska champinjoner
2 msk smör eller margarin
2 msk vetemjöl
4 dl grädde
½ dl syltlök
2 msk kapris
salt
vitpeppar

Rensa champinjonerna och skär dem i skivor. Fräs dem i matfett tills vattnet
avdunstat. Strö över vetemjöl och späd med grädde. Låt såsen sjuda ca 5 min.
Tillsätt hackad syltlök och kapris. Smaksätt såsen med salt och peppar. Ta ut
fisken ur ugnen och häll på såsen. Servera med kokt potatis och grönsallad.


Postat av: Li
2011-08-14 / 22:43:38

Ååå jag gillar gädda!! Pappa gjorde så goda gäddbullar när jag var liten. Mmm...


Postat av: Tess
2011-08-18 / 18:55:14

Gäddbullar = fiskbullar? Låter som ett spännande recept! :)


Kommentera här!
Namn:


E-Post: (Publiceras Ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Komma ihåg dig?